top of page

Matgrupp

Offentlig·84 medlemmar

 Spelar kvaliteten på matpåsar någon roll?


Jag har funderat på en sak när det gäller matpåsar https://matkasselistan.se/ : Tycker ni att kvaliteten på dem spelar någon roll? Vissa påsar verkar ju tunnare och går lättare sönder, medan andra är mer robusta. Hur tänker ni kring det när ni handlar mat eller förbereder för att frysa in matrester? Påverkar kvaliteten på matpåsarna hur ni förvarar mat, och finns det några fördelar med att välja en dyrare eller tjockare variant istället för de billigare alternativen?

Van Proft
Van Proft
för 4 dagar sedan

Jag håller med om att kvaliteten är viktig, men det beror också på hur jag planerar att använda matpåsarna. För enklare förvaring av torrvaror eller grönsaker som jag använder inom några dagar spelar det kanske inte lika stor roll om påsarna är tunnare. Men när det gäller att frysa in kött eller vätskor, då väljer jag definitivt de tjockare och mer hållbara påsarna. Jag har haft dåliga erfarenheter med billigare påsar som spricker i frysen, och det är riktigt tråkigt när maten går förlorad. En annan sak jag tycker är viktig är om påsarna är lättstängda och att de håller tätt. Om man ska frysa in något, är det viktigt att inte få in luft, eftersom det kan påverka maten negativt. Vad tycker ni om skillnaderna mellan plastpåsar och mer miljövänliga alternativ som papper eller tyg?

Like

Om

Välkommen till gruppen! Här kan du och andra matglada dela r...

medlemmar

bottom of page